loading...

دانلود پایان نامه

  پایان نامه رشته : هنر گرایش : ارتباط تصویری  عنوان : تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم وزارت علوم تحقیقات و فناوری گروه هنر پایان نامه دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتبا

 

پایان نامه رشته : هنر

گرایش : ارتباط تصویری 

عنوان : تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

گروه هنر

پایان نامه دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری

 

تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم

استادان راهنما

سعید فریسی – منیژه باقری

 
 
پژوهش حاضر با­ هدف بررسی رنگ در عنوان­بندی فیلم به نگارش در آمده است. آنچه در این پروژه مشاهده ­می­شود      گزیده­ای­ ا­ز ­مطالب جمع­آوری شده در باب صنعت سینما، روان شناسی رنگ، معانی رنگ­ها و عنوان­بندی فیلم است. در این پروژه سعی بر آن است که با توضیح مختصر و کوتاه مخاطب را با آنچه پیش­ رو دارد آشنا کند. رنگ زبان جهانی است، باعث تحریک احساسات در انسان می­شود و موجب شکل­ گیری فرهنگ ما است، دارای بُعد انسانی است که فضاهای خاصّی در پیرامون انسان پدید می­آورد. رنگ در جای جای زندگی و طبیعت اطراف انسان موجود است.چکیده
عنوان­بندی در ایران از تعاریف گوناگونی برخوردار است: معرفی نامه­ی فیلم؛ سر فصل فیلم؛  قاب فیلم و
عنوان­بندی فیلم همان کارکرد بسته بندی و یا جلد کتاب را دارد که با مراجعه به آن می­توان به محتوای کلّی آن دست یافت. این پژوهش به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعه­ی آماری در این پژوهش ساکنین شهر اصفهان و تبریز می­باشند. از هر شهر۲۰۰ نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه در اختیار آنها  قرار گرفت. ابزار این پژوهش پرسشنامه­ای است که توسّط محقّق تهیّه و تنظیم شده است. روایی آن از طریق روایی صوری مورد تأیید اساتید قرار گرفت و پایایی آن از روش ضریب آلفای کرونباخ۹/۰ به دست آمده است.
کلید واژه: رنگ، مخاطب، روان شناسی رنگ، عنوان­بندی، ژانر.
 
فهرست مطالب
عنوان
چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق
۱- ۱ تعریف مسئله ۳
۱-۲ ضرورت و اهمیّت تحقیق ۳
۱-۳ سؤالات تحقیق ۳
۱-۳ سؤالات تحقیق ۳
۱-۴ فرضیّات تحقیق ۳
۱-۵ اهداف اصلی و فرعی ۴
۱-۶ روش جمع آوری اطّلاعات ۴
۱-۷ کاربرد تحقیق ۴
۱-۸ پیشینه تحقیق ۵
۱-۹چگونگی انجام پروژه عملی ۶
۱-۱۰روش تحقیق ۶
فصل دوم : نور و رنگ
۲-۱ تعریف نور ۹
۲-۲ تعریف رنگ ۱۰
۲-۳ پیشینه رنگ ۱۱
۲-۴ رابطه نور و رنگ ۱۳
۲-۵ تأثیرات نور ۱۴

۲-۷ رنگ‌های هماهنگ ۱۵۲-۶ ارزش رنگی ۱۵
۲- ۸ دمای رنگ ۱۶
۲-۹ بافت ۱۶
۲-۱۰ کُمپوزیسیون رنگ ۱۷
۲-۱۱ زمینه و رنگ‌های روی زمینه ۱۷
۲-۱۲ رابطه رنگ و فرم (شکل) ۱۸
۲-۱۳ وسایل تأکید فرم (مزاج رنگ) ۱۸
۲-۱۴ رنگ‌های تأثیرگذار و رنگ‌های تأثیرپذیر ۱۹
۲-۱۵ اثر فضای رنگ­ها ۲۰
۲-۱۶ جلوه‌های فضای رنگ‌ها ۲۰
۲-۱۷ رنگ کاهشی، افزایشی ۲۱
۲-۱۸ ریتم رنگ ۲۱
۲-۱۹  روان‌شناسی رنگ ۲۲
۲-۱۹-۱ تعریف روان‌شناسی ۲۲
۲-۲۰رنگ از دیدگاه روان شناسی ۲۲
۲-۲۰-۱ معانی رنگ‌ها ۲۲
۲-۲۰-۲ سمبولیسم رنگ ۲۷
۲-۲۱ احساس نور از نظر روان­شنا­سی فیزیولوژیک ۲۸
۲-۲۲ احساس و ادراک ۲۸
۲-۲۳ آمادگی ذهنی ۳۰
۲-۲۴تلقین ۳۰
۲-۲۵خطای بینایی، حرکتی، خطا­­ های بصری، توهم­ها ۳۰
فصل سوم : مخاطب شناسی
۳-۱ مخاطب شناسی ۳۳

۳-۲-۱ دلایل مختلف مخاطب بودن ۳۳۳- ۲ تعریف مخاطب ۳۳
۳-۳دسته بندی مخاطب ۳۴
۳-۳-۱ دسته بندی مخاطبین بر مبنای ویژگی­های جمعیت شناسی ۳۴
۳-۳-۲ دسته بندی مخاطبان برحسب باورها ۳۴
۳-۳-۳ دسته بندی مخاطب بر اساس نگرش­ها ۳۴
۳-۳-۴ دسته بندی مخاطب بر اساس دسترسی ۳۴
۳-۳-۵ دسته بندی مخاطبین بر اساس رفتار ۳۵
۳-۳-۶ دسته بندی مخاطبین بر اساس توصیف و استفاده از رسانه­ها ۳۵
۳-۴ عوامل مربوط به مخاطب ۳۵
۳-۴-۱مسایل و مشکلات اجتماعی مخاطبین ۳۶
۳-۴-۲ تفاوت های فردی ۳۶
۳-۴-۳ شخصیّت ۳۶
۳-۴-۴ جنس ۳۷
۳-۴-۵ گروه سنّی ۳۷
۳-۴-۶ شیوه زندگی ۳۷
۳-۴-۷ قومیّت ۳۸
۳-۴-۸ تحصیلات ۳۸
۳-۴-۹ سلیقه ۳۸
۳-۴-۱۰ اهمیّت شناخت مخاطبان ۳۸
۳-۵ دلایل انتخاب رنگ از نظر مخاطب در علم روانشناسی ۳۹
۳-۵-۱ خاکستری ۳۹
۳-۵-۲ آبی ۳۹
۳-۵- ۳ سبز ۳۹
۳-۵-۴ قرمز ۳۹
۳-۵-۵ زرد ۳۹
۳-۵-۶ بنفش ۴۰

۳-۵-۸ سیاه ۴۰۳-۵-۷ قهوه ای ۴۰
۳- ۶ تأثیرات روانی رنگ بر خصوصیّات شخصی و روحی افراد ۴۱
۳-۶-۱ اثر روانی رنگ در سالمندان ۴۲
۳-۶-۲ اثر روانی رنگ در کودکان ۴۲
۳-۷ جلب مخاطب از طریق رنگ ۴۳
فصل چهارم: عنوان بندی
۴-۱ تعریف عنوان­بندی (تیتراژ) ۴۵
۴-۲ تعریف عنوان­بندی از نظر اساتید ۴۵
۴-۳ لزوم طراحی عنوان­بندی برای فیلم ۴۷
۴-۴ تاریخچه عنوان‌بندی در جهان ۴۸
۴-۵ انواع عنوان‌بندی ۴۹
۴-۵-۱ عنوان‌بندی آغازین ۵۰
۴-۵-۲ عنوان‌بندی پایانی ۵۱
۴-۵-۳ عنوان‌های اعتباری ۵۱
۴-۵-۴ تفاوت های عنوان‌بندی آغازین و پایانی ۵۲
۴- ۶ دسته بندی عنوان‌بندی ۵۳
۴-۷ نکاتی که از نظر مرتضی ممیز برای ساخت عنوان­بندی خوب لازم است: ۵۴
۴-۸ انواع تکنیک‌ های ساخت عنوان بندی ۵۴
۴-۹ کمپوزیسیون مطلوب ۵۶
۴-۱۰ ژانر ۵۷
۴-۱۰-۱ تعریف ژانر‏ ۵۷
۴-۱۰-۲ انواع ژانر ۵۷
۴- ۱۱ کاربرد ژانر در بحث تولید فیلم ۶۰
۴-۱۱-۱ تحولات ژانرها ۶۱
۴-۱۱-۲ پیدایش‏ژانرها ۶۲

۴-۱۲  ویژگی های یک عنوان‌بندی خوب ۶۵۴-۱۱-۳ کارکرد ژانرها در تحلیل فیلم ۶۳
۴- ۱۲-۱ عنوان­بندی خوب و مناسب ۶۵
۴-۱۲- ۲خلاقیّت ۶۷
۴-۱۲-۳ فضاسازی ۶۷
۴-۱۲-۴ اتّصال عنوان‌بندی به فیلم ۶۷
۴-۱۲-۵ تناسب نوع حروف با فضای فیلم ۶۸
۴-۱۲-۶ هماهنگی عنوان‌بندی آغازین و پایانی ۶۸
۴-۱۲-۷ زمان بندی عنوان‌بندی ۶۹
۴- ۱۳ افراد مشهور در زمینه‌ی عنوان بندی ۷۰
۴-۱۳-۱ سائول باس ۷۰
۴-۱۳-۲ سبک کاری ۷۲
۴-۱۳-۳ فهرست فیلم هایی که سائول باس برای آنها عنوان‌بندی طراحی کرد ۷۳
۴پ۱۳-۴ تحلیل عنوان‌بندی فیلم “سرگیجه” اثر سائول باس ۷۶
۴-۱۴ ویژگی آثار سائول باس ۷۹
۴-۱۵ تاریخچه‌ی عنوان بندی در ایران ۸۰
۴-۱۶ افراد مشهور در ساخت عنوان­بندی دهه­های ۴۰-۶۰ ۸۲
۴-۱۶-۱ طراحان عنوان بندی در ایران ۸۳
۴-۱۸آمار ۱۰۱
نمونه پرسشنامه ۱۰۲
نتیجه گیری آخر ۱۱۴
منابع و مآخذ ۱۲۲
شرح کار عملی ۱۲۲
 
 
تحصیلی پاسخگویان ۱۰۶
 
تعریف مسئله
در ­این تحقیق تلاش بر ­این بوده­ است که عنوان­بندی را­­­ مورد بررّسی قرار دهیم و تأثیرات متقابل روانشناسی رنگ در ساخت عنوان­بندی و تأثیر بصری آن بر مخاطب را مورد سنجش قرار دهیم.
۱-۲ ضرورت و اهمیّت تحقیق
با توجّه به­ اینکه صنعت سینما روز به روز در حال توسعه و تکامل است، روزانه هزاران مخاطب با    ویژگی­های منحصر به­ فرد را جذب خود می­ کند. سینما صنعتی پر مخاطب و پول ساز است. عامل مهّمی برای انتقال پیام، ارتباطات بین المللی و تبادلات فرهنگی است. عنوان­بندی دریچه­ای است که مخاطب برای ورود به متن اصلی فیلم باید از آن عبورکند تا بتواند به محتوای اصلی آن دست پیدا کند.      عنوان­بندی فیلم آینه­ی تمام نمای ژانر فیلم است، پس ­باید به درستی ساخته شود تا ذهن بیننده را برای رسیدن به هدف اصلی ساخت فیلم هدایت کند. از آنجا که رنگ یکی از مهّم­ترین و پرکاربرد ­ترین عوامل بصری است می­توان با مدد گرفتن از آن به یک عنوان­بندی موفّق و مؤثّر دست یافت. علم و آگاهی ما از معانی رنگ­ها و روانشناسی رنگ به ما کمک می­ کند تا به وسیله­ی آن منظور فیلم را راحت­تر به بیننده القاکنیم.
۱-۳ سؤالات تحقیق
۱-  عنوان­بندی چیست؟
۲- عوامل تشکیل دهنده­یِ عنوان­بندی کدام اند؟
۳- مشخّصاتِ یک عنوان­بندی خوب چیست؟
۴- زمانِ مناسب برای عنوان­بندی چه مقدار است؟
۵- آیا رنگ بر عنوان­بندی تأثیر دارد؟
۶- رنگ از نظر مخاطبین چه معانی دارد؟
۷- بیشترین رنگ­های استفاده شده در عنوان­بندی فیلم­های ایرانی کدامند؟
۸- در ایران چه تکنیک­هایی برای ساخت عنوان­بندی مورد استفاده قرار می­گیرد؟
۱-۴ فرضیّات تحقیق
۱-  عنوان­بندی یکی از عوامل مهمّ در معرفی فیلم است.
۲- عنوان­بندی خوب باعث موفّقیّت فیلم می شود.
۳- عنوان­بندی خوب در ذهن بیننده ماندگار است.
۴- عنوان­بندی براساس ژانر­های مختلف هنری متفاوت ساخته می­شود.
۵- بیشترین ژانر مورد استفاده در ساخت فیلم در ایران ژانر اجتماعی می­باشد.
۶- ارتباط درست بین ژانر فیلم و عنوان­بندی بسیار مهّم و حائز اهمیّت است.
۷- رنگ عامل مؤثّری در ساخت عنوان­بندی مناسب است.
۸- رنگ­ها باید بر اساس ژانر و محتوای فیلم انتخاب و مورد استفاده قرار­گیرد.
۹- رنگ القاءکننده­ی حال و هوای محتوای فیلم است.
۱-۵ اهداف اصلی و فرعی
هدف اصلی از این تحقیق رسیدن به نقش رنگ در عنوان­بندی فیلم است. آیا این مقوله در ایران از ارزش کافی برخوردار است؟ تا چه حد به عنوان­بندی اهمیّت داده و هنگام ساخت آن به هماهنگی رنگ­­ها با ژانر فیلم توجّه می­شود. آیا عنوان­بندی­ها­­یی که در ایران ساخته می­شود با محتوای اصلی فیلم هم راستا هستند و رنگ در عنوان­بندی فیلم­های ایرانی به چه صورت و به چه میزان مورد استفاده قرار می­­گیرد.
۱-۶ روش جمع آوری اطّلاعات
شیوه جمع­آوری اطّلاعات به صورت کتابخانه­ای، اینترنت، همچنین جمع­آوری اطّلاعات به روش میدانی، مصاحبه و تهیّه پرسشنامه و آنالیز و بررسی ۱۵۰ عدد عنوان­بندی فیلم از بین ۳۰۰ عنوان­بندی فیلم بوده است.
۱-۷ کاربرد تحقیق
از نتایج این تحقیق می­توان در بررسی و سنجش کیفیّت عنوان­بندی فیلم­ها استفاده کرد. همینطور به بررسی عوامل مختلفی­که به موفّقیّت یک عنوان­بندی و ماندگاری آن کمک می­ کند دست یافت، زیرا تأثیر­    عنوان­بندی بر­ مخاطب بسیار حائز اهمّیت است. در این تحقیق  ژانرهای مختلف معرفی شده که با آگاهی از آن می­توان به تحلیل و محتوای فیلم راحت­تر دست پیدا­ کرد و همینطور رنگ­های مختلف از لحاظ مبانی و علم روانشناسی مورد بررسی قرار داده شده است تا به بهترین و مناسب­ترین رنگ برای ساخت عنوان­بندی هماهنگ با ژانر فیلم رسید.                                                     
۱-۸ پیشینه تحقیق
در باب این موضوع تنها یک جلد کتاب با عنوان گرافیک در عنوان بندی فیلم( نگارش و ترجمه فرشته سعیدی پور)که نگاهی اجمالی به مبحث سینما و به تعریف عنوان بندی و کارکرد آن پرداخته به چاپ   رسیده است. در خصوص مبحث رنگ در عنوان­بندی به صورت اختصاصی هیچ­گونه مقاله یا کتابی به چاپ نرسیده است.
 پایان نامه ها

  1. « بررسی ادراک رنگ در تبلیغات فرهنگی و اجتماعی»/ خانم مرجان کورش‌نیا/ کارشناسی ارشد ارتباط تصویری/ تهران،۱۳۸۵
  2. « ب‍ررس‍ی‌ و ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ رن‍گ‌ از زوای‍ای‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف»/ آقای وح‍ی‍د ش‍ی‍خ‍ی‍ان/ کارشناسی ارشد معماری/ ت‍ه‍ران‌۱۳۸۳/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  3. « رنگ و مطالعه تأثیر آن در بازارهای جهانی»/ خانم نگار شیوخی/ کارشناسی ارشد ارتباط تصویری/ تهران، ۱۳۸۴/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  4. « نقش رنگ در نقاشی ایران»/ خانم ربابه حبیبیان/ کارشناسی‌ارشد نقاشی/ تهران، ۱۳۸۵/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  5. « مفهوم رنگ در زندگی، فرهنگ، هنر و باور ایرانیان در عهد باستان»/ خانم سارا راکعی/ ‏‫ تهران، ۱۳۸۵/ کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر
  6. « ارگونومی ادراکی رنگ در منظر شهری»/ آقای اکبر مرادی‌پور/ کارشناسی ارشد شهرسازی، گرایش طراحی و برنامه ریزی شهری و منطقه‌ا‌ی/ تهران، ۱۳۸۶/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  7. « بررسی رنگ و فرم در گرافیک بزرگ شهری»/ خانم ستاره درخشان‌دلجویی/ کارشناسی ارشد ارتباط تصویری/ تهران، ۱۳۸۶
  8. « نقش موسیقیایی رنگ و فرم در نقاشی»/ خانم نسیم انصافی/ کارشناسی ارشد نقاشی/ تهران، ۱۳۸۶
  9. « نشانه‌شناسی رنگ در کارگردانی»/ خانم سمیرا علیپور‌مازندرانی/ کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش/ تهران‏‫‏، ۱۳۸۸۳

 

 

admin بازدید : 168 یکشنبه 25 اسفند 1398 زمان : 22:33 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 340
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 225
  • بازدید ماه : 123
  • بازدید سال : 17,976
  • بازدید کلی : 146,549